سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کبوتر نامه بر
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 آبان 21 توسط یک طلبه | نظر بدهید

توصیه‌ امام رضا(ع) به شیعیان برای روز عاشورا

 

از زمانی که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ردای شهادت را بر تن کرد یک‌هزار و 373 سال می‌گذرد، در این میان ائمه معصومین با بازخوانی حادثه عاشورا فضایی را برای شیعه ترسیم کردند تا در پرتو آن یاد، نام و جانفشانی امام حسین (ع) برای همیشه تا روز قیامت باقی بماند.

روایت ائمه از واقعه جانسوز کربلا در قالب احادیث در کتاب‌های روایی و تاریخی به ثبت رسیده است، شرح حادثه دشت نینوا آن هم از زبان اولاد حسین (ع) رنگ و بویی دارد، چراکه پرده از واقعیتی برمی‌دارد که کمتر کسی می‌تواند به آن ایرادی وارد سازد. یکی از این فرزندان، امام علی بن موسی‌الرضا (ع) است که به روضه‌خوانی برای جد بزرگوارش می‌پردازد.

 

 *توصیه‌ای که امام برای روز عاشورا به شیعیان کردند

امام رضا (ع) فرمودند: هر کس روز عاشورا به دنبال انجام کارها و حوائج خود نرود، خداوند حوائج دنیا و آخرت او را بر آورده سازد و هر کس که روز عاشورا، روز مصیبت و حزن و گریه‏‌اش باشد، خداوند روز قیامت را روز شادی و سرورش قرار خواهد داد و در بهشت چشمان‌شان به دیدار ما روشن خواهد شد و هر کس روز عاشورا را روز برکت بنامد و برای منزلش چیزی در آن روز ذخیره کند، آنچه ذخیره کرده است، برکت نخواهد داشت، و در روز قیامت همراه یزید، عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد- لعنهم‏ الله- در پست‏‌ترین درجه جهنم محشور خواهد شد.

 

* ای ابن شبیب! اگر می‌خواهی گریه کنی، بر حسین (ع) گریه کن

ریّان بن شبیب گوید: در اولین روز محرم به خدمت امام رضا (ع) رسیدم، حضرت فرمودند: آیا روزه هستی؟ عرض کردم: خیر، فرمود: امروز، روزی است که زکریا (ع) پروردگارش را خواند و گفت: «رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ» و خداوند دعای او را مستجاب کرد و به ملائکه دستور داد که به زکریا- که در محراب در حال نماز بود- بگویند که خدا به تو یحیی را مژده می‏‌دهد، پس هر کس این روز را روزه بدارد و سپس دعا کند، خداوند همان‌طور که دعای زکریّا را مستجاب کرد، دعای او را نیز مستجاب می‏‌کند.

سپس فرمود: ای ابن شبیب! محرم ماهی است که اهل جاهلیت به احترام آن، ظلم و جنگ را حرام کرده بودند ولی این امّت، احترام آن و احترام پیغمبر خود را حفظ نکردند، در این ماه اولاد او را کشتند و زنانش را اسیر کردند و وسایلش را غارت کردند، خداوند هرگز این کارشان را نبخشد!

 

*4هزار فرشته‌ای که تا روز ظهور حجت (عج) بر مزار امام حسین (ع) حضور دارند

ای ابن شبیب! اگر می‌خواهی گریه کنی، بر حسین بن علی بن ابی‌طالب (ع) گریه کن، زیرا او را هم‌چون گوسفند ذبح کردند و از بستگانش، 18 نفر به همراهش شهید شدند که در روی زمین نظیر نداشتند، آسمان‌های هفت‌گانه و زمین‏‌ها به خاطر شهادتش گریستند و 4 هزار فرشته برای یاری او به زمین آمدند، ولی تقدیر الهی نبود و آن‌ها تا قیام قائم علیه‌السّلام در نزد قبرش با حال نزار و ژولیده باقی هستند و از یاوران قائم (عج) هستند و شعارشان «یا لثارات الحسین» است.

 

*چه هنگام از آسمان خاک قرمز بارید

ای ابن شبیب! پدرم از پدرش از جدّش (ع) به من خبر داد که وقتی جدّم حسین (ع) شهید شد، از آسمان خون و خاک قرمز بارید.

ای ابن شبیب! اگر به گونه‏‌ای بر حسین گریه کنی که اشکهایت بر گونه‏‌هایت جاری شود، خداوند هر گناهی که مرتکب شده باشی - چه کوچک، چه بزرگ، چه کم و چه زیاد- خواهد بخشید.

 

*راهکار امام رضا (ع) برای لقاءالله

ای ابن شبیب! اگر دوست داری پاک و بدون گناه به ملاقات خدا بروی، به زیارت‏ حسین برو.

ای ابن شبیب! اگر دوست داری با پیامبر اکرم (ص) در غرفه‏‌های بهشت همراه باشی، قاتلان حسین را لعنت کن.

 

*توصیه امام رضا (ع) برای به دست آوردن ثواب شهدای کربلا

ای ابن شبیب! اگر دوست داری ثوابی مانند ثواب کسانی که همراه حسین بن علی (ع) شهید شدند داشته باشی، هرگاه به یاد او افتادی بگو: «یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً» (ای کاش با آنان می‏‌بودم و به فوز عظیم می‌رسیدم).

ای ابن شبیب! اگر دوست داری با ما در درجات عالی بهشت همراه باشی، در اندوه ما اندوهگین و در خوشحالی ما خوشحال باش و بر تو باد به ولایت ما، زیرا اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خداوند در روز قیامت او را با آن سنگ محشور خواهد کرد.

 

 

پایگاه اطلاع رسانی حج




مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.