سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کبوتر نامه بر
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92 دی 9 توسط یک طلبه | نظر بدهید




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92 دی 2 توسط یک طلبه | نظر

آیت الله العظمی شبیری زنجانی مرجع تقلید شیعیان ضمن بیان فضیلت زیارت امام حسین(ع) و تقدیر از کسانی که این حرکت عظیم را رقم زده‌اند، با افسوس از اینکه نتوانسته در بین مردم پیاده به کربلا برود می‌گوید: بسیار اشتیاق دارم پیاده به کربلا بروم و اگر قدرت داشتم می‌رفتم.

در ادامه از ایشان پرسیده شد:

به نظر شما بهتر نیست که هزینه کربلا را به فقراء بدهیم؟

نوعا کسانی به فقراء کمک می‌کنند که اهل کربلا رفتن هستند. همین موعظه‌هایی که در این مراسم می‌شود منجر به کمک کردن به فقراء می‌شود؛ و کربلایی‌ها هستند که خیر را انجام می‌دهند. و کسانی که این جملات را به زبان می‌رانند نوعاً این مطالب، تنها بهانه‌ای برای آنها، برای مخالفت با زیارت است و عملاً به فقرا کمک هم نمی‌کنند. درباره سفر حج هم نظیر این حرفها در زمان ائمه معصومین(ع) مطرح بوده و در روایات تأکید شده که ثواب سفر حج از انفاق در راه خدا بیشتر است که شاید نکته آن هم، همین باشد که سفر حج مقبول، خود سبب انجام بسیاری از کارهای خیر از جمله انفاق در راه خداست.




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92 دی 2 توسط یک طلبه | نظر بدهید

نظر بزرگان دین درباره پیاده روی اربعین

 

نظر میرزاجواد آقا ملکی تبریزی

میرزا جوادآقا ملکی تبریزی که بارها با پای پیاده از عتبه علویه، رهسپار عتبه حسینی شده بود، درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین می‌گوید: «به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش(ع) زیارت کند، هر چند تنها یک‌ بار در تمام عمرش باشد (ترجمه المراقبات، کریم فیضی، صفحه 85)

 

نظر آیت الله بهجت

آیت‌الله محمدتقی بهجت درباره نقش پیاده‌روی روز اربعین می‌گوید: روایت دارد که امام زمان(عج) که ظهور فرمود، پنج ندا می‌کند به اهل عالم، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا،... امام زمان خودش را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کنند ... بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(ع) را شناخته باشند... اما الان هنوز همه مردم عالم، حسین(ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا(ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است.

 

نظر آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی پیاده روی اربعین را یک نوع ابراز عظمت امام حسین(ع) می‌داند و می‌نویسد: عیناً در روایات داریم ائمه پیاده از مدینه می‌رفتند مکه. امام سجاد(ع) بیست و پنج سفر شاید با پای پیاده رفت. گاهی مرکب هم همراه خودشان می‌بردند. به دو فایده؛ یک فایده اگر وسط راه ناچار شوند سوار بشوند، دیگر اینکه بگویند از بی‌مرکبی نیست که ما پیاده می‌رویم، مرکب هم داریم و پیاده می‌رویم، این به احترام امام حسین(ع) است. این یک نوع اظهار عظمت و تجلیل از مقام شامخ اباعبدالله(ع) است. این پیاده رفتن، این دلیل بر این است. و لذا این پیاده رویِ اربعین خیلی در دنیا صدا می‌کند؛ و تبلیغ خوبی برای عالم تشیّع و عالم اسلام است. یکی از مبلّغ‌های بسیار خوب است.

وی می‌افزاید: می‌دانید که در ایام اربعین، اجتماع در کربلا، از عاشورا بیشتر است، انبوه جمعیت خیلی بیشتر است. آن وقت عد? زیادی پیاده، زن، بچه، با اینکه خطراتی هم که احتمال می‌دهند تهدیدشان بکند می‌آیند، این دلیل بر این است که واقعاً عاشق این مکتب هستند. تنها عشق است که آنها را به این سمت و سو می‌برد. آن تأثیری که در این پیاده‌روی هست، در زیارت معمولی نیست. انسان یک حال و هوایی دیگری پیدا می‌کند. تا آدم نرود، توجه پیدا نمی‌کند؛ یک شور و نشاط و یک عشق دیگری پیدا می‌کند.

آثار و برکاتی که از زیارت معمولی حاصل می‌شود، ارزشمند است. خب می‌رود زیارت می‌کند، به جای دو روز، سه روز چهار روز زیارت می‌کند، تکرار زیارت؛ اما این یک خاطره‌ای می‌شود برای تمام عمر. اصلاً در موقع راه رفتن وقتی به آن سمت می‌رود، دارد خودسازی می‌کند. غیر از بحث‌هایی که [در طول راه] می‌شود، شب‌هایی که مستقر می‌شوند و صحبت‌هایی که می‌شود، اصلاً خودِ این یک تأثیر در خودسازی دارد. و خب همین اشکال را هم به امام سجاد(علیه السلام) می‌کردند، چرا شما این کار را می‌کنید؟ خب سریع با مرکب بروید و بیشتر طواف خانه خدا کنید. چرا؟ یک آثاری در پیاده‌روی هست که در آن نیست و بنابراین جای این ایراد نیست. بعضی‌ها که حوصله پیاده‌روی ندارند، معمولاً اینگونه اشکالات را می‌کنند که خودشان را تبرئه بکنند و یک مجوز برای خودشان پیدا بکنند و بهترین دلیلش این است که ممکن است خاطره زیارت نماند، اما خاطره این پیاده‌روی و این برنامه، تا آخر عمر بماند.




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92 دی 1 توسط یک طلبه | نظر

حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند:

اى حسین! کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على (علیهما السلام) باشد اگر پیاده رود، خداوند منّان به هر قدمى که برمى‏‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‌‏فرماید تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالى او را از رستگاران قرار می‌دهد تا وقتى که مراسم و اعمال زیارت را به پایان برساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب مى‌فرماید تا زمانى که اراده مراجعت نماید در این وقت فرشته‌اى نزد او آمده و مى‏‌گوید:

رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) به تو سلام رسانده و مى‌‏فرماید:

از ابتداء عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته‌‏ات آمرزیده شد.

کامل الزیارات / ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 432




مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.