همواره آیین ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می کنند. یکی از پیامدهای اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا در جامعه جهانی تاثیر گذار است.
عید پاک[1] روز دینی مسیحیان
به عنوان نمونه مسیحیان روز «عید پاک» که سابقه ای دیرینه دارد را همه ساله بعنوان مهمترین روز دینی خود،جشن می گیرند.این روز در تقویم مسیحیان،تعطیل است و پیروان دین مسیح با حضور در کلیساها مراسمات مختلفی را برگزار و به جشن و سرور می پردازند.
کارناوال یهودی ها در«پوریم»[2]
پوریم نام یکی از اعیاد بزرگ مذهبی در دین یهود است. یهودیان روز چهارده وپانزده آدار در تقویم عبری را«پوریم» نامیده وآن را جشن می گیرند.[3] در این مراسمات که در کنیسه ها برگزار می شود،یهودیان همراه با خواندن کتاب استر[4] به جشن می پردازند. بعد از مراسم کودکان ونوجوانان یهودی نقاب و لباس های رنگارنگ می پوشند و در اسرائیل و شهرهای یهودی نشین کارناوال شادی راه می اندازند.این مراسم با استفاده از استبداد رسانه ای یهود بصورت گسترده تبلیغ واطلاع رسانی می شود.
اما مسلمانان...
همه ساله حدود 5/5میلیون مسلمان از سراسر دنیا نیز در ایام حج به مکه سفر کرده و مناسک دینی خود را انجام می دهند اما بواسطه محدودیت های اعمالی از سوی حکومت،هیچگاه اسلام ناب محمدی ومعارف علوی نتوانسته در حج آنگونه که بایسته است تبلیغ و تبیین شود.اسلامی که اگر زیبایی های آن به سمع دیگران برسد،به فرموده امام رضا(ع)؛ناگزیر به تبعیت از ما-اهل بیت- روی خواهند آورد.[5]لذا اجتماع بزرگی که می تواند ظرفیتی جهت همبستگی شیعیان باشد به خط مقدم شبهه افکنی علیه مذهب اثنی عشری تبدیل شده.
«اربعین»، فرصتی طلایی
خلا وجود اجتماعی عظیم و بین المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر میکند. کربلا می تواند«نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت.شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست[6]
لذا در حج اگر نمیتوان پیام مقدس شیعه را به نحو احسن منتشر کرد، در کنگره عظیم حسینیان و با حضور پرشکوه شیعیان، می توان آن را جهانی کرد.در واقع حج حسینیان در کربلا و سعی بین صفا ومروه آنها در بین الحرمین و لباس احرام آنها، لباس عزای سیدالشهدا می باشد.
پیاده روی موضوعیت دارد.
بنا به فرموده امام عسکری(ع)؛یکی از نشانه های مومن-که در این روایت مقصود شیعه است-ریارت سیدالشهدا در روز اربعین می باشد.[7]زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق(ع) به یکی از دوستان خود میفرماید: قبر حسین(ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که برمىدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مىفرماید و یک درجه مرتبهاش را بالا مىبرد.[8]ایشان در جای دیگری می فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر میدارد، یک حسنه مینویسد و یک سیئه از او محو میکند. وقتی که به حرم میرسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده مینویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین مینویسد. وقتی میخواهد بازگردد یک فرشت? الهی در مقابل او قرار میگیرد و میگوید: رسول خدا(ص) به شما سلام میرساند، و پیغام میدهد (مژده میدهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشتهات بخشیده شده است.[9]
سنت پیادهروی، سابقهای تاریخی دارد
از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»[10]رسم بوده است، اما در برههای از زمان به فراموشی سپرده میشود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا میشود.ایشان آخرین بار در سال 1319 هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت.
با اینکه زیارت سیدالشهدا(ع) در اکثر برهههای تاریخی به سختی انجام میشد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان میخریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل میشدند.
تمرین سبک زندگی اسلامی
ناگفته نماند در این ایامِ سراسر شور توأم با معرفت و در مسیر«طریق الحسین» که از شهرهای مختلف به کربلا منتهی می شود، شیعیان همدیگر را فقط با این دو عنوان می شناسند،«زائر الحسین» یا «خادم الحسین» که این خود شیوه ومظهری از سبک زندگی اسلامی است.
حالات زیبای زائران در ارتباط معنوی با وجود مقدس سیدالشهدا(ع)، برخورد کریمانه خادمان هیئات-که کاملا مردمی برپا شده اند-،به منظور پذیرایی، ایثار واحترام به همدیگر، رعایت حال بزرگان و پیرغلامان حسینی، تکریم سادات و در نهایت فیض قرائت زیارت اربعین در کنار مضجع نورانی امام حسین(ع) از جمله آثار وبرکاتی است که می توان برای مسافران این سفر نورانی بر شمرد.
نقش وجایگاه زائرین سیدالشهدا(ع)
نفس زیارت سید و سالار شهیدان از مصادیق تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی[11] و از جلوه های محبت و دوستی با اهل بیت و از موارد عمل به آیه مودت[12] است.زائرین سیدالشهدا قبل از همه وارد بهشت میشوند[13] و با زیارت سید الشهدا گناهانشان محو وعمرشان طولانی و روزیشان زیاد وغم واندوهشان برطرف می شود.[14] البته این سنت قدیمی که پس از به درک واصل شدن دیکتاتور عراق، چند صباحی است به تکاپو افتاده، اگر آسیب شناسی فرهنگی نشود، قطعا آثار منفی در پی خواهد داشت چرا که هر پدیده ای را آفتی تهدید میکند. به نظر میرسد که اگر ظرفیت این سنت زیارتی بستری برای انجام کار فرهنگی شود، قطعا اثرات و برکات آن بیش از چیزی خواهد شد، که امروزه دارد.[15].
والسلام علیکم و رحمه الله
1. easter
2. poorim
3. در این مراسمات شیرینی های مخصوصی با دانه های خشخاش توزیع می شود
4. ESTHER
5. عن الامامُ الرِّضا علیه السلام : «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،»[قال الرّاوی:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.» میزان الحکمة، ج 8، ح 13797.
6. آیت الله سید علی خامنه ای، اول فرودین سال 1385
7. بحار الانوار،علامه مجلسی،ج98،ص348
8. کامل الزیارات،ابن قولویه،ص134 (عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ الصَّائِغِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یَا عَلِیُّ زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ قُلْتُ: مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً؛)
9. همان ، ص132-«مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص، إِنْ کَانَ مَاشِیاً، کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى».
10. متوفی سال 1281 قمری)
11. قرآن کریم،سوره حج،آیه32«ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ»
12. همان،سوره شوری،آیه23 «ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ».
13. کامل الزیارات،ابن قولویه،ص448
14. همان،باب61
15. غرر الحکم ، ص431 (قال الإمامُ علیٌّ علیه السلام : لکلِّ شیءٍ آفةٌ...)
چند روز پیش بود که صادق زیباکلام طی نامه ای سرگشاده به آیتالله مکارم شیرازی ، خواستار ارایه ادله شرعی «حرمت فیسبوک» از سوی این مرجع تقلید شد .
در نامه زیبا کلام آمده بود: «اخیراً تذکری از آن مقام ارجمند در مطبوعات منعکس شدهاست مبنی بر مخالفت با مجاز کردن «فیسبوک» که از سوی وزیر ارشاد، آقای علی جنتی، ابراز شده بود. در صورت امکان میخواستم از جنابعالی استفتاء نمایم که حرمت یا جایز ندانستن فیسبوک براساس کدام ادله، استنباط شرعی، فقهی و یا حقوقی است؟ اگر اشکال به واسطه بیم سوءاستفادههایی همچون درج صور قبیحه یا مطالبی خلاف عفت عمومی است که، بالتبع، عکاسی و سینما را هم باید جایز ندانست... از آنجا که جدای از میلیونها شهروند عادی، کسر رو به ازدیادی از مسئولین محترم نظام هم وارد این شبکه اجتماعی شدهاند، استدعا دارم محض تنویر اذهان عمومی ادله شرعی حرمت فیسبوک را روشن بفرمایید.»
پس از طرح این موضوع از سوی استاد دانشگاه تهران بود که جمعى از مردم متدین و انقلابی در نامههاى متعدد خود به دفتر آیت الله مکارم شیرازی از ایشان خواسته بودند که پاسخ این مساله را روشن کنند که معظم له نیز در پاسخ به نکات مهمی اشاره کردند.
مشروح پاسخ ایشان بدین شرح است:
«عزیزان من! دلیل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از این طریق مىباشد. زیرا فیس بوک مانند شهر بى در و دروازهاى است که همه کس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شیادان و کلاهبرداران و کسانى که به انواع فساد آلودهاند. هر کدام در این شهر مغازهاى دارند و در این مغازهها گاه وسائل ضرورى زندگى و در بسیارى از موارد ابزار گناه و مفاسد و انحرافهاى اخلاقى فراگیر و ایجاد اختلاف در میان ملتها با برچسبهاى زیبا و پوششهاى فریبنده در اختیار همگان قرار مىگیرد. حال اگر ورود در این شهر براى همه ممکن شود از جوانان کم سن و سال گرفته تا بزرگسالان ناآگاه و غیر آنها آیا هیچ فرد آگاهى مىتواند ورود به چنین شهرى را براى همه آزاد بگذارد؟ حتى جاسوسان و مفسدان فى الارض مىتوانند در این شهر بى در و پیکر مبادله اطلاعات کنند و با رموز و اشاراتى بذر توطئه بپاشند. ما مىگوییم باید بر مطبوعات و رسانهها به طور عام نظارتى باشد تا افراد فاسد و مفسد نتوانند از این طریق جامعه را آلوده کنند. با این حال چگونه فیسبوک باید از هر قید و شرطى آزاد باشد، آیا آزادى بى قید و شرط در دنیا داریم؟ پارهاى از محدودیتهاى غربى به هیچ وجه مشکلى را حل نمىکند و تکثیر اشکال حلّ اشکال نیست. آرى اگر ورود در این شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهیخته که خوب و بد را کاملا مىشناسند و سره از ناسره را تشخیص مىدهند آن هم براى تحقیقات اجتماعى آزاد بود مانعى نداشت درست مانند کتب ضلال که فقها مطالعه آن را براى عموم تحریم مىکنند ولى براى محققان مذهبى آزاد شمرده مىشود. والسلام علیکم و رحمة الله وبرکاته 19/9/ 1392» (جواب به نقل از پایگاه اختصاصی حضرت آیتالله مکارم شیرازی دامت برکاته)
مرحوم شیخ احمد کافى واعظ شهیر فرمود: مرحوم سید هاشم یکى از علماء بزرگ شیعه شام بود که سه دختر داشته، مىگوید یکى از دخترهایم خواب رفت یک شب بیدار شد صدا زد: بابا در شب بىبى رقیه را خواب دیدم. بىبى به من فرمود: دختر به بابایت سیدهاشم بگو آب آمده در قبر من و بدن من نارحت است قبر مرا تعمیر کنید. بابا اعتنایى نکرد، مگر مىشود با یک خواب دست به قبر دختر امام حسین(ع) زد.
فردا شب دختر و سطى همین خواب را دید: باز بابا اعتنایى نکرد. شب سوم دختر کوچولوى سید این خواب را دید شب چهارم خود سید هاشم مىگوید خوابیده بودم یک وقت دیدم یک دختر کوچولو دارد مىآید این دختر از نظر سِنّى کوچک است اما با اُبهت است باصولت و جلالت دارد مىآید. رسید جلوى من به من فرمود سید هاشم مگر بچههایت به تو نگفتند که من ناراحتم قبر مرا تعمیر کن؟
گفت: من با وحشت از خواب پریدم رفتم والى شام را دیدم جریان را گفتم. والى نامه نوشت به سلطان عبدالحمید، سلطان جواب نوشت براى والى که ما جرأت نمىکنیم اجازه نبش قبر بدهیم. به همین آقاى سید هاشم بگویید خودش اگر جرأت مىکند قبر را نبش کند و بشکافد پایین برود قبر را تعمیر کند. ما دست نمىزنیم. سید هاشم چند تا از علماى شیعه را دید، اینها حرم را قُرُقْ کردند، ضریح را کنار گذاشتند کلنگ به قبر زدند، مقدار کمى که قبر را کندند آثار رطوبت پیدا شد، پایینتر رفتند، دیدند آب آمده در قبر، بدن بىبى در کفن لاى آب افتاده، سید هاشم رفت پایین دستهایش را برد زیر بدن این سه ساله، بدن را با کفن از توى آبها آورد بیرون، روى زانویش گذاشت، آب قبر را کشیدند، نزدیک ظهر شد، بدن را گذاشتند در یک پارچه سفید نماز خواندند، غذا خوردند، دو مرتبه آمد بدن را گرفت روى دستش، تا غروب اینها مشغول بودند، تا سه روز قبر را تعمیر کردند، و به جاى آب گُلاب مصرف مىکردند، و گِل درست مىکردند و قبر را مىساختند، جلوگیرى از آن آبها شد و قبر ساخته شد، یک تکه پارچه دیگر سیدهاشم از خودش آورد، روى کفن انداخت، بدن را برداشت، در قبر گذاشت. علماى شیعه مىگویند در این چند روز همه گریه مىکردند سید هاشم هم همینطور، اما روز سوم وقتى سید هاشم بدن را در قبر گذاشت و آمد بیرون دیگر داد مىزد. گفتم سید هاشم چى شده چرا فریاد مىزنى؟ گفت به خدا دیدم آنچه شنیده بودم، هِى داد مىزد رفقا به خدا دیدم آنچه شنیده بودم. گفتیم سید هاشم چه دیدى؟ گفت به خدا وقتى این بدن را بردم در قبر دستم را از زیر بدن بیرون کشیدم یک مقدار گوشه کفن عقب رفت دیدم هنوز بدنش کبود و سیاه است، هنوز جاى آن تازیانهها روى بدن این سه ساله باقى است.
نغمههایى از بلبل بوستان حضرت مهدى(عج)، ج1، ص29
تصویر نامه دعوت احمدی نژاد از روحانی برای مناظره
به گزارش خبرگزاری فارس، آیتالله سید احمد علمالهدی ظهر پنجشنبه در حاشیه دیدار با خانواده شهیدان نظری اظهار داشت: توافق هستهای اخیر در واقع شگردی شیطانی است که باید از آن برحذر باشیم؛ دشمن در این توافقات به دلیل استیصال وارد نشده بلکه به دنبال یافتن راه دیگری برای حصول به مقاصد شیطانی است و ما با تقابل ملموستری مواجه هستیم.
به گفته وی، تحلیلهای مثبت و منفی مختلفی در این زمینه وجود دارد ولی در مجموع این توافقات نفع صددرصدی نصیب ما نشده که بخواهیم به آرامش نسبی یا حداقلی برسیم؛ در واقع این تعامل و توافق مسیری را برای دشمن باز کرده که در آن دشمن با یک مقابله ملموستر به جنگ با ما میآید.
خطیب جمعه مشهد در ارتباط با سخنان ریاست جمهور و گزارش 100 روزهاش گفت: رئیس جمهور انتقادی را از دولت قبل داشت که این انتقاد را میتوان انتقادی یک طرفه تلقی کرد چرا که باید دولت قبل و آمار آن باشد تا بتوان قضاوت کرد؛ بیشتر توضیحات آقای روحانی به آینده این دولت برمیگردد و ما امیدواریم که عملی شود.
علمالهدی تصریح کرد: آنچه در این گزارش برای ما دردآور بود، وجود مجری و مصاحبهگر بود و حرفهایی زد که انتظار داشتیم از یک صهیونیست بشنویم نه یک ایرانی که بگوید جامعه خسته به یک آرامش رسیده است.
امام جمعه مشهد افزود: کدام جامعه را میتوان جامعه خسته نامید؟ جامعهای که ایستادگی و پایداری کرده، جامعهای که دشمن را به مذاکره کشانده نه دشمن ما را. این جامعهای که ایستادگی کرده را نمیتوان جامعه خسته تلقی کرد. اگر صحبتهای مجری در رابطه با جامعهای خسته اینگونه باشد، کاملاً غلط و اشتباه است و انتظار ما از یک ایرانی و لو غیر مسلمان، این سخنان نیست چه برسد به مسلمان و مجری رسانه ملی.
متن توافقنامه والیبالی ایران و آمریکا
برگزاری موفق اجلاس ژنو سه و توافق کولاک ایران و چند بعلاوه چند، که موجب شد به همه دور هم خوش بگذرد و توافق برد-برد بدجور تحقق پیدا کند، اخباری مبنی بر ادامه این روند در سایر حوزهها هم شنیده میشود. کشور دوست و برادر آمریکا (استکبار جهانی سابق) اعلام کرده است که در نظر دارد با عنایت به توافق صورت گرفته در ژنو، یکسری توافقهای دیگر هم با ایران داشته باشد چون توافق قبلی خیلی حال داده است.
وزارت خارجه ایالات متحده به نمایندگی از ملت همیشه در صحنه آمریکا (یانکیهای سابق) پیشنهاد برگزاری یکسری مذاکره فیمابین پیرامون مسابقات والیبال را مطرح کرده است. این وزارت خارجه گفته که با توجه به شکست مفتضحانه تیم ملی والیبال آمریکا در برابر ایران موجی از خشم و ناراحتی مردم آمریکا را در برگرفته و آنها از دولتمردان خود خواستهاند تا با ایران به توافقی در این زمینه دست یابد. مردم آمریکا اعتقاد دارند که این باخت خاطره دوتای 98 را زنده کرد!
در همین راستا قرار است بسته پیشنهادی زیر از سوی آمریکا به ایران تحویل داده شود و ایران هم فرصت دارد در مدت زمانی اندک نظر مثبت خود را اعلام کند. متن بسته پیشنهادی مذکور بدین شرح است:
تعهدات آمریکا
کشور ابرقدرت بزرگ آمریکای کبیر بر اساس این توافق متعهد میشود زین پس در مسابقات والیبال ایران و آمریکا این اقدامات را انجام دهد:
1. در همه ستها در زمین بازی حاضر شود.
2. تیم والیبال ایران را به رسمیت شناخته و از شلیک هرگونه گلوله به نقاطی از بدن بازیکنان ایرانی که خطر مرگ بالای 70 درصد ایجاد کند، خودداری نماید.
3. هر کدام از بازیکنان آمریکا در هر ست فقط 5 فحش به بازیکنان ایران بدهند که تنها یکی از آنها شامل بستگان درجه یک بازیکنان ایرانی میشود!
4. بازیکنان آمریکا تمام تلاش خود را برای گرفتن سرویسهای بازیکنان ایرانی به کار خواهند بست اما این موضوع موجب نمیشود که بازیکنان ایرانی پررو شده و هی کاری کنند که بازیکنان آمریکا مجبور شوند همه تلاششان را بکار ببندند. بالاخره بخشی از تلاش آنها باید باقی بماند یا نه؟!
5. دولت آمریکا متعهد میشود 5 توپ والیبال اصل را برای تمرین در اختیار ایران قرار دهد.
6. دولت ایران میتواند در رده سنی نوجوانان و جوانان به پرورش والیبالیست بپردازد اما در رده بزرگسالان باید از اعضای تیم ملی چوگان و شمشیربازی برای مسابقات والیبال با آمریکا استفاده کند!
7. دولت آمریکا متعهد میشود 8 عدد تور والیبال در اختیار ایران بگذارد و ایران اجازه دارد فقط این تورها را تعمیر کند و حق ساخت تور جدید نخواهد داشت. استفاده از تورهای ماهیگری بلا مانع است.
8. دولت آمریکا یک عدد تلمبه نیمه اتوماتیک برای باد کردن توپهای والیبال در اختیار ایران قرار میدهد.
تعهدات ایران
کشور ایران بر اساس این توافق متعهد میشود زین پس در مسابقات والیبال ایران و آمریکا این اقدامات را انجام دهد:
1. با سه نفر بازیکن درمیدان حاضر شود.
2. یکی از بازیکنان باید از ناحیه هر دو چشم، یا دو بازیکن از ناحیه یک چشم نابینا باشند. دولت آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود دخالتی در اینکه چشم راست یا چپ این بازیکنان نابینا باشد انجام نمیدهد. همچنین دولت آمریکا حاضر است در راستای اقدامات انسان دوستانه خود مقداری دارو که بدون درد چشمها را کور میکند در اختیار ایران قرار دهد!
3. دولت ایران متعهد میشود از بین علی پروین و فیروز کریمی یکی را برای هدایت تیم ملی والیبال خود انتخاب کند. در عوض دولت آمریکا اختیار استفاده از ولاسکو برای مربی گری در هر کدام از تیم های فوتبال را به خود ملت بزرگ ایران واگذار میکند.
4. تیم والیبال ایران حق ندارد سه سرویس را پشت سر هم بگیرد و سرویسهای آمریکاییها حداقل دو تا در میان باید بخوابند!
5. قد بازیکنان ایران نباید بیشتر از 150 سانتی متر باشد.
6. استفاده از هرگونه آب یا غذا توسط بازیکنان ایران در فاصله سه روز مانده به بازی، دوپینگ حساب شده و بازیکن خاطی به استراحت اجباری در گوانتانامو محکوم میشود.
7. دولت ایران متعهد میشود اجازه هر گونه بازدید از پادگانهای نظامی خود را به دولت آمریکا بدهد. (این بند چون در توافق نامه هستهای نیامده بود گفتیم اینجا بیاریم و مطمئنیم دولت ایران برای نشان دادن حسن نیست خود حتماً آن را خواهد پذیرفت)
دولت آمریکا در پایان کمتر بودن تعداد تعهدات ایران نسبت به آمریکا را همچنان نشانه حسن نیت خود دانسته و اضافه کرده است دیگه چی میخواید؟!